No fuss, easy to install and robust - the Evolution autopilot combines Raymarine's autopilot expertise, FLIR Systems' R&D, and advanced aerospace guidance technology to create Evolution Ai control algorithms that deliver a new level of accurate autopilot control.
View the full Evolution autopilot specifications
Au centre de chaque système Evolution le capteur central EV, un capteur 9 axes qui surveille les mouvements du navire dans les trois dimensions. Le capteur central EV est une innovation majeure qui combine capteurs transistorisés d'avant-garde et processeur de pilote automatique Evolution sous un boîtier unique.
Installez le capteur central EV sur ou sous le pont, le robuste boîtier est totalement hermétique et conforme aux normes d'étanchéité et de submersion IPX6 et IPX7.
Le robuste pupitre de commande (ACU) fournit une alimentation fiable et stable au pilote automatique comme au bus SeaTalkng. Sélectionnez l'ACU correspondant à votre système de barre :
Unités de puissance compatibles |
|
ACU-100 |
Wheel, tiller and 0.5 ltr Hydraulic |
ACU-200 |
Unités de puissance hydrauliques linéaires ou rotatives Raymarine Type 1 |
ACU-300 |
Pour les systèmes de barre à électrovannes et les pompes hydrauliques Raymarine à rotation permanente |
ACU-400 |
Unités de puissance hydrauliques, linéaires et mécaniques rotatives Raymarine Types 2 et 3 |
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Systèmes EV-1 avec unités de puissance Raymarine
EV-1 est conçu pour les systèmes de pilote automatique Evolution mécaniques ou hydrauliques. La mise en réseau SeaTalkng permet la connexion d'un câble unique pour l'alimentation et la transmission de données vers le pupitre de commande Evolution et les réseaux SeaTalkng et NMEA2000.
EV-2 pour les propulsions Steer-By-Wire (pilotage par câble)
Conçu pour le système le plus avancé de pilotage par câble, EV-2 se connecte directement au bus Raymarine SeaTalkng et comprend également un port dédié de Bus CAN pour la connexion directe aux systèmes de barre à pilotage par câble tels que les systèmes ZF Pod, Volvo IPS* et Optimus. La connexion unique du Bus CAN à EV-2 élimine la nécessité d'un ACU, une simplification supplémentaire appréciable de l'installation.
Find out more in the ordering information section or contact your local Raymarine dealer for further assistance.
Hydro-Balance™ Technology is an all new, patent-pending software update that delivers superior autopilot performance on boats with hydraulic steering, and particularly on boats with rudder reference-less steering and outboard motors.
Hydro-Balance™ is now available and any existing Evolution™ autopilot system customers can download the new software, free of charge, from the software download area of the Raymarine website.
Pupitres de Commande de Pilote Automatique p70 et p70R
Complétez votre système de pilote automatique Evolution avec une commande p70 ou p70R. Les pupitres de commande p70 et p70R sont équipés d'écrans aux couleurs vives et alimentés via LightHouse, l'interface utilisateur Raymarine intuitive.
LightHouse organise toutes les options dans des structures de menus simples et avec toute la procédure de paramétrage rapide Evolution votre pilote automatique est prêt à fonctionner en l'espace de quelques minutes.
Conçu pour les voiliers, le p70 est doté de commandes directes de changement de cap par pas de 1 et 10 degrés.
Le p70R comprend un rotacteur de commande pour les vedettes à moteur. Le rotacteur permet de changer les menus ou d'activer le mode barre motorisée pour barrer directement via le p70R.
Autopilot control from Raymarine MFDs
Control your Evolution Autopilot directly from your Raymarine aSeries, cSeries, eSeries or gS Series multifunction display. Note that your multifunction display must be running Raymarine's LightHouse II software and that some autopilot functionality may not be available if your system does not include a dedicated autopilot control head.
Find out more in related products or contact your local Raymarine dealer.
Dimensions | ![]() |
Tension nominale d'alimentation | 12 V (alimenté par système SeaTalkng) |
Plage de tension d'utilisation | 10,8 à 15,6 V CC |
Consommation électrique (via système SeaTalkng) |
30 mA |
LEN SeaTalkng (Indice d'équivalence de charge) |
1 |
Capteurs |
Accéléromètre numérique 3 axes
Compas numérique 3 axes
Capteur gyro numérique de taux de virage, 3 axes
|
Communication de données | SeaTalkng
NMEA 2000 DeviceNet (EV-2 uniquement) |
Environnement de l'installation |
Température de fonctionnement : -20 ºC à +55 ºC (-4 ºF à 131 ºF)
Température de stockage : -30 °C à +70 ºC (-22 °F à 158 ºF)
Hygrométrie maxi : 93 %
Niveau d'étanchéité : IPX6
|
Dimensions |
Diamètre : 140 mm (5,5")
Profondeur (y compris boîtier d'installation) : 35 mm (1,4")
Profondeur (y compris étrier de cloison) : 95 mm (3,8")
|
Poids | 0,29 kg (0,64 lb) |
Conformité EMC |
Europe : 2004/108/CE.
Australie et Nouvelle-Zélande
|
Dimensions | ![]() |
Tension nominale | ACU-100: 12 V ACU-200/300/400: 12 V or 24 V |
Plage de tension d’utilisation | ACU-100: 10.8 V to 15.6 V dc |
Sortie d’alimentation d’unité de puissance |
ACU-100: maximum 7 A en continu à la tension d’alimentation ACU-200: maximum 15 A en continu à la tension d’alimentation |
Sorties embrayage d’unité de puissance |
ACU-100/300: pas de connexion d’embrayage ACU-400: jusqu’à 4 A en continu sous 12 V sur les systèmes 12 V / Jusqu’à 4 A en continu sous 24 V sur les systèmes 24 V / Jusqu’à 4 A en continu sous 12 V sur les systèmes 24 V |
Connexions | ACU-100: capteur d’angle de barre ; Moteur unité de puissance; masse ACU-200: capteur d’angle de barre / Commutateur de veille / Alimentation / Moteur unité de puissance / Embrayage unité de puissance / Masse |
Consommation (veille) - alimentation directe | ACU-100: 300 mA (12 V) ACU-200/300/400: 300 mA (12/24 V) |
Consommation (veille) - alimentation via SeaTalkng | ACU-100: No power supply to SeaTalkng |
LEN (Indice d’équivalence de charge) SeaTalkng | 1 |
Sortie alimentation via SeaTalkng | ACU-100: No power supply to SeaTalkng ACU-200/300/400: 3 A at 12 V (fuse protected at 3 A) |
Communication de données | SeaTalkng |
Installation environment | Température de fonctionnement: -20ºC to +55ºC (-4ºF to +131ºF) Storage temperature: -30ºC to +70ºC (-22ºF to +158ºF) Hygrométrie: max 93% |
Norme d’étanchéité | ACU-100: tableau de connexions IPX2 ; électronique de l’unité de puissance IPX6 ACU-200/300/400: étanche à l’aspersion |
Poids | ACU-100: 0.6 kg (1.32 lbs) ACU-200/300/400: 2.2kg (4.84 lbs) |
Conformance | Europe: 2004/108/EC
Australia and New Zealand: C-Tick, Compliance Level 2
|
Evolution Autopilots can be purchased as a system pack with a drive unit, a system pack without a drive unit or as individual components. If you are unsure what you require, speak with your local dealer who will be able to offer advice and suggest the best package for your vessel.
Picture above shows EV-100 Tiller Pilot pack.
Select a part number to learn more about what is included in each Evolution System Pack
Part Number | Description | Designed for |
T70154 | EV-100 Power: Evolution Hydraulic Pilot with p70Rs, ACU-100 & 0.5l hydraulic pump |
Small power boats |
T70153 | EV-100 Tiller: Evolution Tiller Pilot with p70, ACU-100 & Tiller Drive |
Small tiller drive sail boats |
T70152 | EV-100 Wheel: Evolution Wheel Pilot with p70, ACU-100 & Wheel Drive |
Small wheel drive sail boats |
T70330 | NEW EV-150 Hydraulic: Evolution Autopilot with p70Rs, EV1 Sensor Core, ACU-150 & Type 1 Hydraulic Pump |
Small to medium sized vessels with hydraulic steering |
T70157 | EV-200 Hydraulic: Evolution Autopilot with p70Rs, ACU-200 & Type 1 Hydraulic pump |
Mid-sized power vessels with hydraulic steering |
T70158 | EV-200 Linear: Evolution Autopilot with p70, ACU-200 & Type 1 Mechanical Linear Drive |
Mid-sized sailing vessels with mechanical steering |
Select a part number to learn more about what is included in each system pack:
Part Number | Description | Designed for |
T70155 | EV-200 Sail: Evolution Autopilot with p70 & ACU-200 |
Mid-size sailing vessels and Type 1 Drives |
T70156 | EV-200 Power: Evolution Autopilot with p70R & ACU-200 |
Mid-size power vessels and Type 1 Drives |
T70160 | EV-300 Solenoid: Evolution Solenoid Autopilot with p70R & ACU-300 |
Vessels with solenoid controlled steering |
T70164 | EV-DBW: Evolution DBW Autopilot with p70R |
Vessels with the latest generation of Drive By Wire steering systems |
T70214 | EV-DBW: Evolution DBW Autopilot with p70R |
Vessels with direct Volvo IPS / Aquamatic system connections |
T70161 | EV-400 Sail: Evolution Autopilot with p70 & ACU-400 |
Large sailing vessels and Type 2 and Type 3 Drives |
T70162 | EV-400 Power: Evolution Autopilot with p70R & ACU-400 |
Large power vessels and Type 2 and Type 3 Drives |
Part Number | Description |
Evolution Sensor Core | |
E70096 | Evolution EV1 Sensor Core |
E70097 | Evolution EV2 Sensor Core |
Actuator Control Units (ACU) | |
E70098 | ACU-100 Actuator Control Unit |
E70430 | ACU-150 Actuator Control Unit |
E70099 | ACU-200 Actuator Control Unit |
E70139 | ACU-300 Actuator Control Unit |
E70100 | ACU-400 Actuator Control Unit |
Autopilot Control Units (see related products for more information) | |
E22166 | p70 Autopilot Control Head (Sail) |
E22167 | p70R Autopilot Control Head (Power) |
Choosing the appropriate drive unit is usually the first step in selecting an autopilot for your vessel. The drive unit you will need will depend on the steering system and displacement of your vessel. The following drive units are all compatible with the Raymarine Evolution Autopilot:
The Evolution autopilot can be controlled from dedicated autopilot control heads or from compatible Raymarine multifunction displays. Note that some autopilot control functionality is not available from MFDs.
Dedicated Autopilot Control Heads
Designed for sailing yachts, the new p70s offers simple 1 and 10 degree direct course changes at the touch of a button
Multifunction Displays with Autopilot control
Raymarine multifunction displays can be used to control a connected autopilot, engage the autopilot in Track mode or Auto mode, adjust the current locked heading when in Auto mode, disengage the autopilot, provide close integration with the Chart application, select different performance modes, adjust pilot settings and manage autopilot alarms. Note that in a system that does not include a dedicated pilot control head, the Data Master MFD cannot be switched Off or put into PowerSave mode whilst the autopilot is engaged.
For best performance we recommend that all components of your Evolution Autopilot system are running the latest software. To ensure you have all the latest features you should also ensure that your connected Multifunction Display is updated to the latest software. Find out more here.
No fuss, easy to install and robust - the Evolution autopilot combines Raymarine's autopilot expertise, FLIR Systems' R&D, and advanced aerospace guidance technology to create Evolution Ai control algorithms that deliver a new level of accurate autopilot control.
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Au centre de chaque système Evolution le capteur central EV, un capteur 9 axes qui surveille les mouvements du navire dans les trois dimensions. Le capteur central EV est une innovation majeure qui combine capteurs transistorisés d'avant-garde et processeur de pilote automatique Evolution sous un boîtier unique.
Installez le capteur central EV sur ou sous le pont, le robuste boîtier est totalement hermétique et conforme aux normes d'étanchéité et de submersion IPX6 et IPX7.
Le robuste pupitre de commande (ACU) fournit une alimentation fiable et stable au pilote automatique comme au bus SeaTalkng. Sélectionnez l'ACU correspondant à votre système de barre :
Unités de puissance compatibles |
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ACU-100 |
Wheel, tiller and 0.5 ltr Hydraulic |
ACU-200 |
Unités de puissance hydrauliques linéaires ou rotatives Raymarine Type 1 |
ACU-300 |
Pour les systèmes de barre à électrovannes et les pompes hydrauliques Raymarine à rotation permanente |
ACU-400 |
Unités de puissance hydrauliques, linéaires et mécaniques rotatives Raymarine Types 2 et 3 |
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Systèmes EV-1 avec unités de puissance Raymarine
EV-1 est conçu pour les systèmes de pilote automatique Evolution mécaniques ou hydrauliques. La mise en réseau SeaTalkng permet la connexion d'un câble unique pour l'alimentation et la transmission de données vers le pupitre de commande Evolution et les réseaux SeaTalkng et NMEA2000.
EV-2 pour les propulsions Steer-By-Wire (pilotage par câble)
Conçu pour le système le plus avancé de pilotage par câble, EV-2 se connecte directement au bus Raymarine SeaTalkng et comprend également un port dédié de Bus CAN pour la connexion directe aux systèmes de barre à pilotage par câble tels que les systèmes ZF Pod, Volvo IPS* et Optimus. La connexion unique du Bus CAN à EV-2 élimine la nécessité d'un ACU, une simplification supplémentaire appréciable de l'installation.
Find out more in the ordering information section or contact your local Raymarine dealer for further assistance.
Hydro-Balance™ Technology is an all new, patent-pending software update that delivers superior autopilot performance on boats with hydraulic steering, and particularly on boats with rudder reference-less steering and outboard motors.
Hydro-Balance™ is now available and any existing Evolution™ autopilot system customers can download the new software, free of charge, from the software download area of the Raymarine website.
Pupitres de Commande de Pilote Automatique p70 et p70R
Complétez votre système de pilote automatique Evolution avec une commande p70 ou p70R. Les pupitres de commande p70 et p70R sont équipés d'écrans aux couleurs vives et alimentés via LightHouse, l'interface utilisateur Raymarine intuitive.
LightHouse organise toutes les options dans des structures de menus simples et avec toute la procédure de paramétrage rapide Evolution votre pilote automatique est prêt à fonctionner en l'espace de quelques minutes.
Conçu pour les voiliers, le p70 est doté de commandes directes de changement de cap par pas de 1 et 10 degrés.
Le p70R comprend un rotacteur de commande pour les vedettes à moteur. Le rotacteur permet de changer les menus ou d'activer le mode barre motorisée pour barrer directement via le p70R.
Autopilot control from Raymarine MFDs
Control your Evolution Autopilot directly from your Raymarine aSeries, cSeries, eSeries or gS Series multifunction display. Note that your multifunction display must be running Raymarine's LightHouse II software and that some autopilot functionality may not be available if your system does not include a dedicated autopilot control head.
Find out more in related products or contact your local Raymarine dealer.
Dimensions | ![]() |
Tension nominale d'alimentation | 12 V (alimenté par système SeaTalkng) |
Plage de tension d'utilisation | 10,8 à 15,6 V CC |
Consommation électrique (via système SeaTalkng) |
30 mA |
LEN SeaTalkng (Indice d'équivalence de charge) |
1 |
Capteurs |
Accéléromètre numérique 3 axes
Compas numérique 3 axes
Capteur gyro numérique de taux de virage, 3 axes
|
Communication de données | SeaTalkng
NMEA 2000 DeviceNet (EV-2 uniquement) |
Environnement de l'installation |
Température de fonctionnement : -20 ºC à +55 ºC (-4 ºF à 131 ºF)
Température de stockage : -30 °C à +70 ºC (-22 °F à 158 ºF)
Hygrométrie maxi : 93 %
Niveau d'étanchéité : IPX6
|
Dimensions |
Diamètre : 140 mm (5,5")
Profondeur (y compris boîtier d'installation) : 35 mm (1,4")
Profondeur (y compris étrier de cloison) : 95 mm (3,8")
|
Poids | 0,29 kg (0,64 lb) |
Conformité EMC |
Europe : 2004/108/CE.
Australie et Nouvelle-Zélande
|
Dimensions | ![]() |
Tension nominale | ACU-100: 12 V ACU-200/300/400: 12 V or 24 V |
Plage de tension d’utilisation | ACU-100: 10.8 V to 15.6 V dc |
Sortie d’alimentation d’unité de puissance |
ACU-100: maximum 7 A en continu à la tension d’alimentation ACU-200: maximum 15 A en continu à la tension d’alimentation |
Sorties embrayage d’unité de puissance |
ACU-100/300: pas de connexion d’embrayage ACU-400: jusqu’à 4 A en continu sous 12 V sur les systèmes 12 V / Jusqu’à 4 A en continu sous 24 V sur les systèmes 24 V / Jusqu’à 4 A en continu sous 12 V sur les systèmes 24 V |
Connexions | ACU-100: capteur d’angle de barre ; Moteur unité de puissance; masse ACU-200: capteur d’angle de barre / Commutateur de veille / Alimentation / Moteur unité de puissance / Embrayage unité de puissance / Masse |
Consommation (veille) - alimentation directe | ACU-100: 300 mA (12 V) ACU-200/300/400: 300 mA (12/24 V) |
Consommation (veille) - alimentation via SeaTalkng | ACU-100: No power supply to SeaTalkng |
LEN (Indice d’équivalence de charge) SeaTalkng | 1 |
Sortie alimentation via SeaTalkng | ACU-100: No power supply to SeaTalkng ACU-200/300/400: 3 A at 12 V (fuse protected at 3 A) |
Communication de données | SeaTalkng |
Installation environment | Température de fonctionnement: -20ºC to +55ºC (-4ºF to +131ºF) Storage temperature: -30ºC to +70ºC (-22ºF to +158ºF) Hygrométrie: max 93% |
Norme d’étanchéité | ACU-100: tableau de connexions IPX2 ; électronique de l’unité de puissance IPX6 ACU-200/300/400: étanche à l’aspersion |
Poids | ACU-100: 0.6 kg (1.32 lbs) ACU-200/300/400: 2.2kg (4.84 lbs) |
Conformance | Europe: 2004/108/EC
Australia and New Zealand: C-Tick, Compliance Level 2
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Evolution Autopilots can be purchased as a system pack with a drive unit, a system pack without a drive unit or as individual components. If you are unsure what you require, speak with your local dealer who will be able to offer advice and suggest the best package for your vessel.
Picture above shows EV-100 Tiller Pilot pack.
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Part Number | Description | Designed for |
T70154 | EV-100 Power: Evolution Hydraulic Pilot with p70Rs, ACU-100 & 0.5l hydraulic pump |
Small power boats |
T70153 | EV-100 Tiller: Evolution Tiller Pilot with p70, ACU-100 & Tiller Drive |
Small tiller drive sail boats |
T70152 | EV-100 Wheel: Evolution Wheel Pilot with p70, ACU-100 & Wheel Drive |
Small wheel drive sail boats |
T70330 | NEW EV-150 Hydraulic: Evolution Autopilot with p70Rs, EV1 Sensor Core, ACU-150 & Type 1 Hydraulic Pump |
Small to medium sized vessels with hydraulic steering |
T70157 | EV-200 Hydraulic: Evolution Autopilot with p70Rs, ACU-200 & Type 1 Hydraulic pump |
Mid-sized power vessels with hydraulic steering |
T70158 | EV-200 Linear: Evolution Autopilot with p70, ACU-200 & Type 1 Mechanical Linear Drive |
Mid-sized sailing vessels with mechanical steering |
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Part Number | Description | Designed for |
T70155 | EV-200 Sail: Evolution Autopilot with p70 & ACU-200 |
Mid-size sailing vessels and Type 1 Drives |
T70156 | EV-200 Power: Evolution Autopilot with p70R & ACU-200 |
Mid-size power vessels and Type 1 Drives |
T70160 | EV-300 Solenoid: Evolution Solenoid Autopilot with p70R & ACU-300 |
Vessels with solenoid controlled steering |
T70164 | EV-DBW: Evolution DBW Autopilot with p70R |
Vessels with the latest generation of Drive By Wire steering systems |
T70214 | EV-DBW: Evolution DBW Autopilot with p70R |
Vessels with direct Volvo IPS / Aquamatic system connections |
T70161 | EV-400 Sail: Evolution Autopilot with p70 & ACU-400 |
Large sailing vessels and Type 2 and Type 3 Drives |
T70162 | EV-400 Power: Evolution Autopilot with p70R & ACU-400 |
Large power vessels and Type 2 and Type 3 Drives |
Part Number | Description |
Evolution Sensor Core | |
E70096 | Evolution EV1 Sensor Core |
E70097 | Evolution EV2 Sensor Core |
Actuator Control Units (ACU) | |
E70098 | ACU-100 Actuator Control Unit |
E70430 | ACU-150 Actuator Control Unit |
E70099 | ACU-200 Actuator Control Unit |
E70139 | ACU-300 Actuator Control Unit |
E70100 | ACU-400 Actuator Control Unit |
Autopilot Control Units (see related products for more information) | |
E22166 | p70 Autopilot Control Head (Sail) |
E22167 | p70R Autopilot Control Head (Power) |
Choosing the appropriate drive unit is usually the first step in selecting an autopilot for your vessel. The drive unit you will need will depend on the steering system and displacement of your vessel. The following drive units are all compatible with the Raymarine Evolution Autopilot:
The Evolution autopilot can be controlled from dedicated autopilot control heads or from compatible Raymarine multifunction displays. Note that some autopilot control functionality is not available from MFDs.
Dedicated Autopilot Control Heads
Designed for sailing yachts, the new p70s offers simple 1 and 10 degree direct course changes at the touch of a button
Multifunction Displays with Autopilot control
Raymarine multifunction displays can be used to control a connected autopilot, engage the autopilot in Track mode or Auto mode, adjust the current locked heading when in Auto mode, disengage the autopilot, provide close integration with the Chart application, select different performance modes, adjust pilot settings and manage autopilot alarms. Note that in a system that does not include a dedicated pilot control head, the Data Master MFD cannot be switched Off or put into PowerSave mode whilst the autopilot is engaged.
For best performance we recommend that all components of your Evolution Autopilot system are running the latest software. To ensure you have all the latest features you should also ensure that your connected Multifunction Display is updated to the latest software. Find out more here.